Case

Effektivisering av lagerverksamhet och framtidssäkring genom automation.

Lekolar

Effektivisering av lagerverksamhet och framtidssäkring genom automation.

Bakgrund

Lekolar, ett företag som levererar ett brett sortiment till skola, förskola och fritidshem, stod inför behovet av att utöka sin lagerkapacitet för att möta framtidens ökade flöden. Den befintliga lagerverksamheten bestod av flöden genom flera olika lagerhallar, vilka successivt hade tillkommit genom åren. För att öka effektiviteten behövde dessa konsolideras till en mer sammanhållen och optimerad lagerstruktur

Logcom fick bl.a. i uppdrag att:

  • Utvärdera potentialen för lagerautomation och dess möjligheter att effektivisera verksamheten.
  • Analysera och optimera materialflöden för att skapa en mer sammanhållen lagerlösning.
  • Ta fram en genomförandeplan för hur förändringen kunde genomföras utan att störa den pågående verksamheten.

Projektet syftade till att skapa en framtidssäkrad lagerlösning där kapacitet, effektivitet och automation stod i fokus.

Utmaning

flera lagerhallar vilket bl.a. resulterade i onödigt mycket trucktrafik. Dessutom gjorde kraftiga säsongstoppar att det var svårt att hinna utbilda tillräckligt med personal, vilket påverkade både effektivitet och kvalitet negativt. En fortsatt tillväxt skyndade på behovet av förändring vilket gjorde att man snabbt ville ha en lösning på plats.

Lekolar stod inför en komplex utmaning – att genomföra en förändring i verksamheten utan att störa den pågående dagliga driften. Samtidigt behövde lösningen vara tillräckligt flexibel för att hantera framtida tillväxt. För att lyckas behövde olika lagerlayouter och lösningar utvärderas med hänsyn till olika verksamhetsscenarier.

Centrala utmaningar i projektet:

Optimal design – hitta en optimal design baserad på befintliga lokaler, framtida expansion

Snabb implementering & framtidssäkring – Lösningen behövde vara både snabb att införa och tillräckligt flexibel för fortsatt expansion.

Byggnadstekniska begränsningar – En detaljplan med restriktioner påverkade möjligheterna att bygga ut.

Parallell drift – Den befintliga verksamheten behövde fortsätta utan störningar, samtidigt som förändringarna genomfördes.

Resultat

Genom en djupgående analys av flöden, sortiment, kostnader och lagerlayout kunde olika lösningsalternativ arbetas fram, både gällande layout och teknikval. Utifrån detta arbete togs senare ett strategiskt beslut att genomföra en större investering i automation och uppförandet av en ny lagerhall.

Bidrag Logcom

Granskning av leverantörskontrakt  – Genomgång och analys av leverantörskontrakt för att säkra rätt lösningar och affärsvillkor.

Detaljerad nulägesanalys – Kartläggning av sortiment, flöden, kostnader och layout för att identifiera optimeringsmöjligheter.

Framtidssäkring av lösningen – granskning och bedömning att den framtagna lösningen var tillräckligt skalbar och flexibel för att kunna anpassas efter olika tillväxtscenarier.

Ekonomisk analys & investeringskalkyl – Detaljerade beräkningar av Capex/Opex, samt analys av återbetalningstid på investeringen.

Genomförandeplan & riskanalys – Framtagning av en strategisk genomförandeplan samt identifiering och hantering av risker.